آموزش های مجازی جهاددانشگاهی خراسان رضوی


در راستای سیاستهای کلی معاونت آموزشی جهاددانشگاهی و بر اساس برنامه توسعه پنجم و سند چشم انداز این معاونت، سامانه ارائه محتوای الکترونیکی از زمستان 93 افتتاح و فعالیت واحد آموزش های مجازی آغاز گردید.

تا کنون حدود 1300 نفر در قالب دوره های ICDL و آموزش های ضمن خدمت کارکنان دولتی از آموزش های مجازی این سازمان بهره مند شده اند.


مزایای آموزش مجازی

آموزش مجازی دارای مزایا و فواید زیادی برای دانش پذیران است که در ذیل به آنها اشاره می شود:

  • عدم نیاز به حضور فیزیکی و رفت و آمد: در مدل آموزش مجازی چون استاد و دانشجو با استفاده از بسترهای الکترونیکی همچون اینترنت و ویدئوکنفرانس با هم ارتباط دارند لزومی به حضور فیزیکی همزمان استاد و دانشجو در یک زمان خاص در یک مکان خاص نیست. این امر هزینه زمانی و مالی رفت و آمد و حضور را برای دانشجو و استاد از بین می برد؛ و باعث می شود افرادی که مشغله کاری زیاد دارند بتوانند در ساعات فراعت خود از این آموزش استفاده کنند.
  • هزینه به نسبت کمتر: هزینه تولید محتوای آموزش مجازی کمتر از محتوای آموزش حضوری است و علاوه بر این مخاطبان هر سری از آموزش مجازی را می توان زیاد نمود تا هزینه های آن کم شود. بعد از ایجاد محتوای آموزشی می توان این محتوا را چند بار استفاده کرد و هزینه ها را کاهش داد. آموزش الکترونیکی امکان استفاده از محتوای آموزشی را برای اقشار بیشتری از جامعه فراهم می کند.
  • تنظیم سرعت یادگیری: در اغلب مدل های آموزش الکترونیکی آموزنده می توان سرعت فراگیری مطالب را کاهش و یا افزایش دهد و از انعطاف پذیری آن استفاده کند.
  • آموزش محتوای مورد نیاز: فراگیران در دوره های آموزش مجازی می توانند بر روی آنچه نیاز دارند و قصد دارند یاد بگیرند تمرکز کنند و از تکرار یاد گرفتن آنچه می دانند پرهیز کنند. با این نکته و توجه به این امر که در آموزش مجازی دانشجو محور یادگیری است سرعت یادگیری حتی تا ۵۰% افزایش می یابد. علاوه بر این اتلاف زمانی در دوره های آموزش مجازی به علت عدم نیاز به حضور فیزیکی و رفت و آمد خیلی کم است.
  • جذابیت بصری و شنیداری: اکثر محتوای آموزش مجازی به روش های جدید و جذاب بصری و دیداری ساخته می شود و از کسل کنندگی و یکنواختی کتاب های قدیمی دیگر خبری نیست. همین اتفاق شور و انرژی دانش پذیران (به ویژه دانش پذیران جوان و نوجوان) را برای آموزش افزایش می دهد و از خستگی در اثر مطالعه زیاد کم می کند.
  • به روز بودن محتوا: سرعت عرضه و تولید محتوای الکترونیک نسبت به محتوای چاپی و فیزیکی بیشتر است و خیلی سریع می توان محتوای جدید را به دانش پذیران عرضه کرد. حال آنکه تغییر محتوای آموزشی چاپی به علت هزینه های بالای تولید و عرضه محتوا سخت است و این تغییر دیر انجام می شود. این اتفاق باعث شده برای برخی حوزه ها که محتوای آموزشی مدام عوض می شود (مثل آموزش نرم افزارها) دیگر استفاده از محتوای چاپی و فیزیکی هیچ توجیهی نداشته باشد.
  • افزایش کیفیت یادگیری: استفاده از محتوای بصری و چندرسانه ای باعث درگیر شدن بخش های زیادی از مغز مخاطب می شود و کمک می کند محتوای آموزش داده شده تا زمان بیشتری در ذهن او ثبت شود حال آنکه محتوای یکنواخت عرضه شده در کتاب ها و جزوات آموزشی بسیار فرار است و به سرعت از ذهن مخاطب پاک می شود.
  • رعایت عدالت آموزشی: با استفاده از آموزش الکترونیک و کاهش هزینه ها و همچنین برقرار شدن امکان استفاده از آموزش برای کاربران مناطق دوردست و محروم، عدالت و برابری آموزشی ایجاد می شود.
  • استفاده از اساتید در مکان های مختلف: چون در این دوره نیازی به حضور فیزیکی و دائمی استاد نیست می توان از اساتیدی که در مکان ها و دانشگاه های مختلف حضور دارند استفاده کرد.


ثبت نام

(مرکز دوره های مجازی / کارگروه کامپیوتر / طبقه بندی دوره های عمومی و ICDL)



اقدامات لازم پس از ثبت نام دوره های مجازی

1.      نصب نرم افزارهای مورد نیاز:  

  / Adobe Flash Player / Windows Media Player / Adobe Reader / firefox 

2.      بر روی سامانه آموزشهای مجازی در سمت چپ صفحه کلیک نمایید.

3.      در صفحه جدید نام کاربری و رمز ورودی که سامانه رویش به شما اختصاص داده وارد نمایید و بر روی ورود به سایت کلیک کنید.

5.      در دوره مهارتهای ICDL مجازی ، از اولین جمعه پس از ثبت نام یکی از مهارت ها برای مطالعه فعال می باشد و پنجشنبه هر هفته آزمون مهارت اجرا شده در ساعت 14:30 در مرکز شریعتی برگزار می گردد و به ترتیب هر هفته ادامه خواهد داشت.

6.      ترتیب برگزاری مهارت های ICDL:

·       مفاهیم پایه فناوری اطلاعات

·       استفاده از کامپیوتر و مدیریت فایلها

·       واژه پردازها

·       صفحه گسترده ها

·       بانکهای اطلاعاتی

·       ارائه مطالب

·       اطلاعات و ارتباطات

 

   توجه:

ü    چنانچه فایلهای آموزشی اعلام شده برای هر مهارت مطالعه نگردد مجاز به شرکت در آزمون نخواهید بود.

ü    نمره قبولی مفاهیم پایه و فناوری اطلاعات 12 و سایر مهارتهای ICDL ، 16 از 20 می باشد.

ü    چنانجه در روز آزمون مربوطه شرکت ننمایید و یا نمره قبولی کسب نکردید، آزمون مجدد همان مهارت را ثبت نام نمایید. (مرکز: آموزشهای مجازی/ کارگروه: کامپیوتر/ طبقه بندی: آزمونهای مجدد ICDL)

ü    حداکثر 2 بار می توان در آزمون مجدد (با پرداخت هزینه آزمون) شرکت نمود و در صورت عدم قبولی باید مجداً تک مهارت را ثبت نام نمایید.


 

مشاهده نمرات:

  حداقل یک هفته پس از آزمون به پروفایل خود در سامانه رویش مراجعه نموده و نمرات خود را مشاهده نمایید.

دی ان ان evoq, دات نت نیوک ,dnn